Ett hoppsan! så långt inlägg om konsumism

Jag vill göra nånting. Är liksom på väg ner i det här hjulspåret, behöver nånting innan jag fastnar. Bara det att jag suttit framför datorn i flera timmar utan att få något uträttat säger en hel del.

Tittade på ett avsnitt av Plus tidigare ikväll (en av de vettigare sakerna från kvällens datorsession). Det handlade om människor som gjort aktiva val för att ändra sina konsumtionsmönster och leva mer hållbart. En kille hade slutat gå till ICA och köpte all sin mat direkt från producenterna. Att handla på stormarknader på det sätt vi gör idag är ju fullständigt vansinnigt och det är oerhört viktigt att göra människor medvetna om vad matproduktion innebär och vilka effekter deras egna matkonsumtion innebär.

Men det där har jag liksom redan reflekterat över. Inte gjort jättemycket konkret, förutom att odla lite på lotten, handla på Bondens marknad och nosat på ett matkooperativ här i närheten. Poängen är att det finns i min värld och att jag jobbar på det. Bra så.

Men det där med köpstopp. Jag får lite rysningar och backar tillbaka så fort jag hör ordet. Vågar inte riktigt röra vid det. Det känns skrämmande och är liksom laddat med tomhet. Jag ser absolut inte shopping som något fritidsintresse och köper förhållandevis lite kläder och prylar men att inte göra det överhuvudtaget? Även jag gillar att ha den möjligheten. Att, när jag känner mig lite vilsen, kanske lite deppig och oinspirerad, kunna ha den där tryggheten som gågatan inne i stan innebär, gatan kantad av de där klädaffärerna som förmodligen kantar de flesta centrala gågator i de flesta svenska städer. Med det där homogena utbudet som erbjuder en stärkt identitet som En Person Som Betyder Något och en social status. Bara något litet, något som kan förgylla den kommande veckan.

Ibland behöver jag inte gå så långt. Två kvarter hemifrån har jag en fantastisk Myrorna-butik och två helmysiga butiker med begagnade möbler och husgeråd. Gillar att fynda fina kaffekoppar och annorlunda skålar och serveringsfat. Är svag för lampor också. Och visst är de där second hand-plaggen lite skönare, lite snyggare, och ännu lite mer identitesstärkande än motsvarande från H&M?

Må så vara. Inte tär de på några ändliga resurser heller. Win-win!

Nej.

Jag tycker om att tänka tillbaka på förra hösten. Den var så fin. Jag mådde så bra. Och jag köpte knappt någonting. Alls. Nytt eller begagnat, jag vandrade förbi butikshyllorna med blicken i skyn och tankarna på livet. Den här hösten är jag inte lika inspirerad och har inte riktigt lika kul om dagarna. Och nog har det slunkit in en drös begagnade porslinsvaror i mina köksskåp och en handfull nya tjocktröjor från den där second hand-butiken nere på stan.

Jag tänker inte skuldbelägga mig själv eller någon annan. Det är inte fel att köpa saker ibland eller att finna ett nöje i saker för att de är fina, roliga eller sätter lite krydda på livet även om de inte är helt nödvändiga. Jag köper desutom främst andrahandsvaror, vilket jag är stolt över. Men jag köper fortfarande de här grejerna. Inte för att jag behöver dem, utan för att jag någonstans har ett tomrum som behöver fyllas och det är så himla lätt att spendera pengar tills det där tomrummet är fyllt. Inte med något äkta, något som betyder något och gör mig lycklig, men med ett helt okej substitut. Jag är fortfarande fast i kosnumismens klor och så länge jag är det kommer jag bidra till den kollektiva (miss)uppfattningen att det går att köpa sig lycka.

Det är därför jag med skräckblandad fascination försöker närma mig det där köpstoppet. Just nu är det mest skräck. Men jag vill utmana mig själv och förhoppningsvis hitta något däri. En frihet. Och något att fylla tomrummet med. Något som stannar.

Ge mig era tankar! Är ett liv utan konsumtion av onödiga prylar verkligen så där läskigt? Hur gör ni? Har ni liknande funderingar?

4 thoughts on “Ett hoppsan! så långt inlägg om konsumism

  1. Så himlans lätt att köpa grejer om man känner sig lite nere, för att pigga upp liksom… Å att den här hösten känns deppigare än förra är nog för att du kommit hem igen, och det tar ett tag å vänja sig, känner precis likadant.

  2. Det finns ju en viss charm i att köpa saker till hemmet, både för att man rent praktiskt vill ha något att sitta på och äta från, och dels för att man vill skapa lite personlig touch och hemtrevnad. Grejen är ju att man aldrig blir färdig! Man hittar alltid något till som passar in, eller något som ska bytas ut. Hemmet är på något sätt ett evighetsprojekt.
    Jag har gjort in/ut-listor sedan i januari och har nästan helt tappat intresset för att gå in i affärer, tycker det är alldeles för jobbigt med alla varor som trängs där. Secondhand-butiker däremot känns inte lika påfrestande. Fördelen med de här listorna är också att man (i alla fall jag) tävlar med sig själv om att hålla nere antalet saker man köper och att de saker man köper ska vara lite mer genomtänkta och inte impulsiva. Det har helt klart blivit mycket färre onödiga prylar och plagg i år och det känns bra! Jag tror du kan klara det galant! 🙂

  3. Klart det är skitskrämmande att tänka sig en längre period utan shopping! Och ofta handlar man ju bara av ren vanesak, speciellt impulsshoppingen. Det är ju klart mycket lättare att motivera sig till att köpa något, än att göra motsatsen. Och som med det mesta man vill ändra på så är det jobbigt i början – och tillslut hamnar man på en plats där man skrattar åt sitt gamla jag och hur man betedde sig!

Kommentera

