Koriander och andra njutningsmedel

En småregning men förhållandevis varm söndag i mars brakade mitt humör ihop och jag behövde vara ensam ett tag. Gjorde premiär för Ecco-skor och vårjacka och gav mig ut på en promenad för att upptäcka området lite. Hamnade på en helt fantastisk matmarknad knappt fem minuter hemifrån och sedan dess har jag varit förälskad. Vilka metoder dessa superbilliga grönsaker är odlade med behöver vi ju inte tänka på en dag som denna men varje gång går jag därifrån lycklig.

Som idag. För första gången på säkert en månad möttes jag av en helt molnfri moskvahimmel, en behaglig värme som inte siade om förestående åskväder. Efter en lång dag av promenader längs okända gator och en stilla flod var det skönt att komma hem till Babusjkinskaja och ta en sväng förbi marknaden. Tre påsar fulla med färska frukter, grönsaker och örtkryddor fick följa med hem, allt för knappa 250 rubel. Vill typ stanna här enbart för den mängden billig färsk koriander två kvarter bort.

Image

I min ensamhet (Anna-Maja är tillfälligt på studentfestligheter i Sverige) slängde jag ihop en enkel och fantastiskt god middag. Skivade aubergine och ett par tomater och stekte i olivolja och vitlök. Lät auberginen rinna av lite innan jag la en klick örtig färskost på varje skiva. Toppade med en skiva nystekt tomat. Varför vet jag inte riktigt, men mår bra av att göra såna grejer. Inte helt lätt att äta, men fina smakkombinationer.

Image

Till mina små grönsakstorn blev det en sån där fantastisk grönsallad som bara går att gör av färska ingredienser från min grönsaksmarknad. En knottrig liten gurka, ett par skivade salladslökar , ett par nävar färsk koriander och persilja. Klämde över lite citronsaft, ringlade lite olivolja, en nypa flingsalt och ett par drag med svartpepparkvarnen.

Image

Smaken av färsk koriander ger ett sånt där lyckosting i munnen och gör att det bara spritter i hela kroppen. Att sedan kunna skriva det efterföljande blogginlägget klockan halv elva på en balkong med dryga 20 grader, en grönskande innergård och fågelkvitter utanför gör ju inte kvällen sämre.

Fast imorgon önskar jag mig i smyg tio grader och regn. Då kommer Anna-Maja hem och jag vill titta vidare på säsong 6 av Buffy. Hihi.

En tanke på “Koriander och andra njutningsmedel

Lämna en kommentar