Söndagspepp

Hade peppat som tusan för att sova jättelänge idag. Så vaknar man innan åtta denna mulna söndag. Med en stor svullnad i halsen. Nå, vad göra? Som tur var vaknade jag aphungrig och sitter nu och mumsar havregrynsgröt med äpple och russin, kanel och sojamjölk. Har tagit fram vårt älskade smör med havssalt (att hitta saltat smör överhuvudtaget är en utmaning här) och ska ta mig en smörgås och en kopp te sen. 

Den senaste veckan har jag haft besök av pappa och Annica, så har fått leka turistguide i fem dagar. Hur drygt det än låter blir jag liksom förvånad varje gång jag inser att alla inte pratar ryska. Jag tog med dem till massor av fina ställen i Moskva, lät mig bjudas på mat och diskuterade allt mellan himmel och jord. Så himla bra med pappa, kan intressera sig för precis allt.

Igår sa vi hejdå och jag vinkade av dem till Sverige. Eftermiddagen bestod av grammatikprov (ja, ibland går vi i skolan på lördagar) och häng på vår stammisuteservering med drinkar och en god fiskrätt. Den kvava hettan och gassande solen byttes mot regn lagom till hemkomst och kvällen ägnades åt surfande på fosfor, jordbruk, miljömärkningar och gårdsbutiker i Uppsalatrakten.

Senare kommer ett inlägg om segerdagen, den kanske största högtiden på året i Ryssland. Idag ska jag skriva ett föredrag om svensk mat och plugga grammatik. Hej så länge.

2 thoughts on “Söndagspepp

  1. tack 🙂 vad kul att du blev inspirerad, det kan behövas ibland – och faktiskt, om man har ”tur” kan man nästan bli ännu mer sugen på ”riktig mat” än sötsaker! det är skönt, tycker jag 😉

Kommentera

