När våren välte allt på ända

Hej. Det var ett tag sen. Skyller på att alla rutiner fullkomligt kastats omkull den senaste månaden. Våren kom plötsligt och livet blev till så mycket mer. En del finns samlat i hastiga anteckningar, nedkrafsade i känslorus, upp och ned. Mycket är och förblir bara minnen som tids nog kommer suddas ut. Men jag kan alltid krafsa ned några saker till. Som barbent spontandans till en lägereldsgitarr utan lägereld vid Чистые пруды. Slöplugg på en bänk på den soldränkta skolgården. Promenader i Gorkijparken. Kvällsturer bland tegelhus, klätterställningar och grönskande träd i mitt älskade Бабушкинская. Upptäckten av en stad som är en helt annan än för två månader sedan. 

Vi gjorde även ett försök att fira valborg. Hade mamma och Stefan på besök. Vi tog en tur på historiska museet, åt en fantastiskt lunch på den georgiska restaurangen Хачапури. Fermenterade grönsaker, svampar stekta i dragon, xachapuri, kyckling, lamm och grönsaker direkt från grillen. Lycka. Skickade hem dem till Danmark, åkte hem, drack en öl i solen på balkongen. Åkte in till stan och drack drinkar och lekte med modellera. Tog en taxi hem. Hade världens deppigaste första maj.

Igår hade jag min första dejt med en ryss. Vi satt på en bänk i Gorkijparken och pratade. Han hade en blå skjorta med vita prickar. Tyckte Kalmars fotbollslag hade ett kul namn (Kalmar – Кальмар – bläckfisk). Mörka moln närmade sig med blixtar och dunder och vi sprang ned i tunnelbanan i sällskap med regnet. Han följde mig till min station, trots att han själv bor på andra sidan stan. För det är så man gör. Han åkte tillbaka och jag sprang hem genom regnet. Åt en sen middag på rester av spaghetti och krabbsallad, tittade på House, drack te och åt halva.

Idag har vi ätit yoghurt med smak av vaniljglass och crème brulée och mackor med saltat smör (en sällsynt delikatess här). Snart ska vi på museum och se en utställning om det stora fosterländska kriget. Vi hörs!

One thought on “När våren välte allt på ända

  1. Sv: visst kan jag skriva lite med om hur jag tacklas med IBS! Är ett otroligt vanligt problem som behöver uppmärksammas mer 🙂

Kommentera

