Grattis kvinna!(?)

”Visst är det kul att bo i Ryssland, vi bara har fest hela tiden!” Det var min grammatiklärares kommentar till att vi nu har ytterligare en långhelg, denna gång för att fira internationella kvinnodagen. Och tusan vad det firas. Vi fick hem en hel katalog från vår närbutik med alla rabatter de hade den 6, 7 OCH 8 mars. Det ska firas i dagarna tre. På tunnelbanan i onsdags hade alla kvinnor gått runt med stora blombuketter och påsar med presenter de fått. Det hade varit ett fantastiskt vårväder och feststämning överallt man gick.

Det var Anna-Maja som berättade det här för mig. Själv inledde jag mitt firande redan natten till onsdagen med att vakna av århundradets magsjuka. Dagen tillbringade jag i horisontellt läge, ömsom i soffan och sängen, yrandes, och spydde upp vad jag än försökte äta. Så mycket för att försöka vara ambitiös ”nu när vi ändå bara har tredagarsvecka”.

Själva kvinnodagen genomlevdes åtminstone med maten i behåll, om än med intensiva smärtattacker innanför revbenen så fort jag åt eller drack något. Framemot eftermiddagen lyckades Anna-Maja i alla fall släpa med mig ner till mataffären för att köpa sånt som är obligatoriskt till kvinnodagsfirandet. En stor chokladask och en bukett rosa rosor. Och en massa annat onödigt, eftersom vi inte har något sinne för måttfullhet när vi helghandlar. Annars tillbringade vi mest dagen framför high school-filmer och gick och la oss ganska tidigt.

Idag har jag börjat fila på en essä på temat ”Folket och makten”. Min lärare gillade ju min förra essä, så om jag skriver något lika flummigt och pretentiöst den här gången blir det säkert bra. 

Glad fredag på er!

Kommentera

