En kärleksförklaring till dig, onsdag

Jag har alltid gillat onsdagar. De är liksom ett småkul avbrott mitt i veckan. När jag gick i skolan innebar onsdagar ofta korta dagar, sovmorgnar eller slappa lektioner. Jag tror det var där det började. I tvåan på gymnasiet innebar onsdagar längsta dagen i veckan, många långa lektioner i tunga ämnen, men inte ens det kunde förstöra mitt fina förhållande till onsdagar. Åh, onsdagarna i tvåan. De var mysiga.

Min kärlek till dagen vid veckans mitt har åter väckts till liv sen jag flyttade hit. Muntlig språkfärdighet på morgonen och rysk kultur på eftermiddagen. Kulturlektionerna är så himla härliga. Och vi får världens bästa hemläxor. Typ beskriva en mosaik på Majakovskaja-stationen, titta på en tavla på Tretjakovgalleriet och skriva en essä med rubriken ”Om Moskva var en person”.

Imorgon är det nationell helgdag, Fäderneslandsförsvararens dag (men eftersom så få gör militärtjänst nuförtiden heter dagen typ ”Mansdagen” och är lite som 8 mars fast det är männen som får blommor och choklad istället). Därför är alla lediga imorgon så den här onsdagen var extra mysig, kändes som fredag. Anna-Maja och jag lunchade med vår svenska kompis Alice. Borsjtj och sushi. På väg hem från skolan gick vi in på spar och bestämde oss för att fira inför vår korta ledighet med något gott. Jag lagade spaghetti med en stuvning på vitkål, spenat och gorgonzola. Till efterrätt (och pluggodis) blev det helt fantastiska små kakor som jag hittade i kak-kylen i affären på andra sidan gatan. De ser jättefestliga ut, men är egentligen inget annat än kakdegsbollar med lite chokladsås på. Helt fantastiska är de i alla fall. Nu är ju jag av princip emot att köpa saker som jag lika gärna kan baka själv, och kakdeg kan jag definitivt röra ihop själv, dessutom kan jag pimpa den på alla möjliga sätt så att den blir ännu godare. Men att testa sig igenom kakhyllan är ju ett alldeles utomordentligt sätt att lära känna ett nytt land.

Annars har vi väl mest kollat på Buffy, pluggat antonymer, prefigerade verb och haft roligt åt G8. Nu fortsätter onsdagkvällen. Hejdå ❤

Kommentera

