Första dagen i skolan eller Välkommen till 90-talet

Jag hade massor av inspiration i början av veckan. Så mycket jag ville berätta för er, bevara hos mig själv, beskriva för världen. Tyvärr fanns det inte tid för det.

Det var en intensiv första skolvecka. Tänk er första skolveckan och så tänker ni er en halvkass high school-film. Ungefär så. Eller exakt. Nu kan ju antalet Buffy-avsnitt som rullar varje dag i det här hushållet möjligen ha haft viss inverkan på våra associationer. Men ändå. Första dagen i high school. Alla hjärtans dag var det på köpet. Ett gäng entusiastiska cheerleaders som med breda leenden delar ut information om dagens firande. Rosor som skickas och ännu fler cheerleaders som bjuder på muffins. En bricka med skolmat som känns väldigt mycket skolmat. Rysk skolmat möjligtvis, jag vill inte minnas att det förekom så mycket kål och majonäs i Franska skolans matsal. Och detta att man aldrig blir så utstirrad som de där sekunderna (som för övrigt känns som timmar, hade det varit ett Buffy-avsnitt på riktigt hade det spelats i slow motion) det tar att gå med sin bricka fram till bordet. Vilket bord det nu är. Jag anser mig vara någorlunda självständig och brukar sällan ha problem med att äta ensam i en matsal eller på annat sätt vara utanför. Men här är det ganska skönt att vi har varandra, Anna-Maja och jag. Det är en klar maktfaktor att vara två, speciellt som vi tenderar att sticka ut en del. På ett bra sätt, men på det där sättet som får de Snygga Tjejerna att kasta den där extra vem-fan-tror-du-att-du-är-blicken.

 Den blicken förekommer inte lika mycket i vår lilla korridor, där är alla utbytesstudenter. Tycker i allmänhet utbytesstudenter är jobbiga. Nu är jag en själv. Hoppas jag inte platsar i kategorin. Går fyra kurser. I en kurs är jag bäst, i en annan sämst. De andra två är på en schysst nivå.

 Trots vårvärmen (det vill säga tio minusgrader) har vi stannat inne i helgen. Det har varit mysigt. Vi har sovit ut på morgnarna, pluggat rörelseverb, antonymer och formella uttryck för referatskrivning. Ätit prjaniki (ryska pepparkakor) och stekt blåbärsgröt. Avverkat flera Buffy-avsnitt, givetvis.

 Vid åtta-tiden kväll gick vi ut för första gången den här helgen. Ända till mataffären på andra sidan gatan. Sen dess har jag lagat linsgryta och diskat, Anna-Maja har städat badrummet och putsat våra skor. Diskussion om könsroller kommer vid senare tillfälle.

 Nu kanske jag ska tvätta håret så jag är snygg inför min andra skolvecka.

2 thoughts on “Första dagen i skolan eller Välkommen till 90-talet

  1. Gud va spännande, helknasigt, läskigt, roligt!! Jag har alltid velat befinna mig i en high school-film! Inte i 3 år, men typ ett halvår, som ni. Man ser det ju i filmer hela tiden liksom. Skulle det dessutom vara som i Buffy så skulle det vara awesome!! 😀

    Måste bara säga att du beskriver er vardag perfekt! Känns som att jag var där med er när jag läser. 🙂

Kommentera

