Helg

Den där kylan, var det ju. 

 Efter att vi kom hem i torsdags kväll har vi inte tagit oss speciellt mycket för. Vi hade varit på universitetet och gjort ett ryskatest, varpå vi gick in på närmaste Dve palochki för soppa, sushi, en drink och lite dessert på det. 

På fredagen lät vi helgen börja en dag i förväg. Vi skulle ta en runda för att utforska området, var tanken. Det blev en kall runda, följaktligen också en kort runda. Vi hann upptäcka en möbelaffär som vi inte hittade ingången till, en staty tillägnad Mixail Babushkin (vilken förklarar varför vår metrostation har det småroliga namnet Babushkinskaya) samt ytterligare en matbutik. Sen gick vi hem och hade chipsfredag.

Igår sov vi till ett. Det är ungefär tredje gången i mitt liv jag sover så länge. Anna-Maja råkade göra blåbärsgröt på en hel burk blåbärssylt men den blev god ändå. Efter några avsnitt av Buffy sprang vi till affären och genomförde en halvtimmes panikstädning här hemma. Anna-Majas gamla klasskamrat från St Petersburg kom över och vi åt kanelstekt lax, potatisstomp med persilja och en tomatsallad med vårlök. Vi drack sovjetisk champagne och mumsade på en kaka vår gäst hade med sig.

 Idag har jag lyssnat på ett föredrag på ryska om svenska sevärdheter. Typ julbocken i Gävle. Snart ska vi sova.

 

 

 

One thought on “Helg

  1. Låter supermysigt! Är avundsjuk.. Mitt liv är trist, rutinmässigt (inte en bra sak) och tröttsamt. Det känns som att jag aldrig kommer vidare från allt. Typ komvux, som ALDRIG tar slut. BAH! Jaja, jag kämpar vidare.

Kommentera

